Lite nya övningar!

Tidig morgon idag, gick upp kvart över 6 och slängde i mig lite frukost och sen bar det iväg till stallet. Hade ju utsläpp, det tar sin lilla tid att släppa ut ca 25 hästar, men jag hade väl fått ut alla strax efter 9. Sen var det bara lite mockning åt Kiri och sopning av stallet, så strax efter 10 var jag klar. Hade lite tid på mig att ta igen mig innan träningen för Uffe, eftersom jag inte skulle rida förrän 12.15. Den gick iallafall helt ok, i början var Kiri ostadig och slängig med huvudet, hon blir så ibland, vet inte om det är tänderna som spökar. Men efter ett tag tog hon lite stöd på bettet och då blev det mycket bättre. Det som är svårt med henne är att få jämn bjudning, antingen så får man full fart eller ingen fart. Vi fick börja med lite fyrkantsridning och övergångar, tänka på att inte låta henne luta sig inåt på kortsidorna utan verkligen rida rakt fram, samt behålla energin i övergången till skritt. Efter det fick vi galoppera lite, där skulle jag tänka på att sitta rakt i fattningarna och inte luta mig inåt, nånting som jag själv inte märkt av att jag gör. Fick fortsätta att rida serpentiner med hörn över m.linjen, alltså inte runda bågar utan mer fyrkantiga. Började i skritt, sen i trav och lite i galopp till och med. Väldigt svårt i galopp, att hinna med att stämma av, runda och sen svänga, hon har ju en väldigt stor galopp och har svårt att hålla ihop sig själv och bära sig. Men det var en bra övning tycker jag, så det ska vi öva mer på sen efter vilan. Det ska ju bli rätt kallt i veckan, så jag tänkte faktiskt att jag låter henne vila nu, så får vi komma igång igen efter nyår.

Imorrn blir det iallafall träning med Zauron för Roggan, det ska bli kul! Hoppas att det kommer gå bra. Det är väldigt bra att få rida honom också eftersom Kiri är betydligt mer upp och ner, och ibland är det svårt att hålla motivationen uppe och veta hur mycket man ska rida. Zauron är ju vuxen och mer världsvan och har fattat vad det handlar om :)

Här är en liten bild på Zauron!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0